2000 - İç Denetim Faaliyetinin  Yönetimi 
  İç denetim birimi başkanı, iç  denetim faaliyetini, faaliyetin idareye değer katmasını sağlayacak etkili bir  tarzda yönetmek zorundadır. 
  2010 - Planlama 
  İç denetim birimi başkanı,  idarenin hedeflerine uygun olarak, iç denetim faaliyetinin önceliklerini  belirleyen risk esaslı planlar yapmak zorundadır. 
  2010.G1 - İç denetim planı, en az yılda  bir kez yapılan yazılı bir risk değerlendirmesine dayanmak zorundadır. Üst  yönetici ile üst düzey yöneticiler bu sürece dâhil edilerek görüşleri alınmak  zorundadır. 
  2010.G2 - İç denetim birimi başkanı,  üst düzey yöneticilerin görüş ve kanaatlerini almak, beklentilerini göz önünde  bulundurmak zorundadır. Ayrıca, iç denetim planının hazırlanmasında, idarenin  Stratejik Planı ile Kamu İç Denetimi Strateji Belgesinin dikkate alınması  zorunludur. 
  2010.D1 - İç denetim birimi başkanı,  danışmanlık görevinin risk yönetimini geliştirme, katma değer yaratma ve  faaliyetleri geliştirme potansiyelini değerlendirerek, talep edilen danışmanlık  görevlerini kabul etmeyi düşünmelidir. Kabul edilen bu görevler, iç denetim  planına dâhil edilmek zorundadır. 
  2020 - Bildirim ve Onay 
  İç denetim birimi başkanı,  önemli değişiklikler de dâhil, iç denetim faaliyetinin plan ve programları ile  kaynak ihtiyaçlarını, gözden geçirme ve onay için üst yöneticiye bildirmek  zorundadır. İç denetim birimi başkanı, kaynak sınırlandırmalarının etkilerini  de üst yöneticiye bildirmek zorundadır. 
  2030 - Kaynak Yönetimi 
  İç denetim birimi başkanı,  onaylı planın uygulanabilmesi için, iç denetim kaynaklarının uygun ve yeterli olmasını  ve etkili bir şekilde kullanılmasını sağlamak zorundadır. 
  2040 - Politika ve Prosedürler 
  İç denetim birimi başkanı, iç  denetim faaliyetini yönlendirmek amacıyla politika ve prosedürleri belirlemek  zorundadır. 
  2050 – Koordinasyon 
  İç denetim birimi başkanı; aynı  çalışmaların gereksiz yere tekrarlanmasını asgarîye indirmek ve işin kapsamını  en uygun şekilde belirlemek amacıyla, dış denetim ile gerekli bilgileri  paylaşmalı ve faaliyetleri koordineli şekilde sürdürmelidir. 
  2060 - Üst Yönetici ve Bakana Raporlamalar 
  İç denetim birimi başkanı, iç  denetim faaliyetinin amacı, görev, yetki ve sorumlulukları ve iç denetim  planının uygulama sonuçlarını üst yönetici ile bakanlıklar ve bağlı idarelerde  bakana dönemsel raporlar halinde sunmak zorundadır. 
  Bu raporlar, suiistimal  risklerini, kurumsal yönetim sorunlarını ve üst düzey yöneticiler ve üst  yöneticinin ihtiyaç duyabileceği veya talep edebileceği diğer konuların da  dâhil olduğu önemli riskleri ve kontrol sorunlarını içermek zorundadır. 
  2100 - İşin Niteliği 
  İç denetim faaliyeti;  sistematik ve disiplinli ve risk esaslı bir yaklaşımla, kurumsal yönetim, risk  yönetimi ve kontrol süreçlerini değerlendirmek ve bu süreçlerin  iyileştirilmesine katkıda bulunmak zorundadır. İç denetçiler proaktif  davrandıklarında ve görevler sırasındaki değerlendirmeleri, yeni bakış açıları  sunduğu ve gelecek etkilerini dikkate aldığında, iç denetim faaliyetinin  güvenilirliği ve değeri artar. 
  2110 –Kurumsal Yönetim 
  İç denetim faaliyeti, aşağıdaki  hedeflerin gerçekleştirilmesi amacıyla kurumsal yönetim sürecini değerlendirmek  ve iyileştirilmesi için gerekli tavsiyelerde bulunmak zorundadır: 
  •  Stratejik ve operasyonel kararlar alınması, 
  •  Risk yönetiminin ve kontrolün gözetimi, 
  • İdare içinde gerekli etik  değerlerin geliştirilmesi. 
  • Etkili bir kurumsal  performans yönetiminin ve hesap verebilirliğin sağlanması. 
  • Risk ve kontrol bilgilerinin  idarenin ilgili alanlarına iletilmesi. 
  • Üst yönetici ve üst düzey yönetim ile iç ve dış denetçilerin  faaliyetleri arasında işbirliğinin ve bunlar arasında gerekli bilgilerin  paylaşımının sağlanması. 
  2110.D1 - İç denetim faaliyeti,  idarenin etikle ilgili amaç, program ve faaliyetlerinin tasarımını,  uygulanmasını ve etkililiğini değerlendirmek zorundadır. 
  2110.D2 - İç denetim faaliyeti,  idarenin bilgi teknolojileri yönetiminin, idarenin strateji ve amaçlarını  destekleyip desteklemediğini değerlendirmek zorundadır. 
  2120 - Risk Yönetimi 
  İç denetim faaliyeti; risk  yönetimi süreçlerinin etkililiğini değerlendirmek ve iyileştirilmesine katkıda  bulunmak zorundadır. 
  2120.G1 - İç denetim faaliyeti, aşağıdaki hususları dikkate alarak,  idarenin yönetim süreçlerinin, faaliyetlerinin ve bilgi sistemlerinin maruz  kaldığı riskleri değerlendirmek zorundadır: 
  • Mali ve operasyonel  bilgilerin güvenilirliği ve doğruluğu. 
  • Programların ve faaliyetlerin  etkililik ve verimliliği, 
  • Varlıkların korunması. 
  • Mevzuat, politika ve  prosedürlere ve sözleşmelere uyum. 
  2120.G2 - İç denetim faaliyeti,  suiistimalin gerçekleşme ihtimalini ve idarenin suiistimal riskini nasıl yönettiğini  değerlendirmek zorundadır. 
  2120.D1 - İç denetçiler, danışmanlık  görevleri sırasında, görevin amaçlarıyla ilişkili riskleri değerlendirmek ve  diğer önemli risklere karşı dikkatli olmak zorundadır. 
  2120.D2 - İç denetçiler, danışmanlık  görevlerinden elde ettikleri risk bilgilerini, idarenin risk yönetim  süreçlerini değerlendirmede kullanmak zorundadır. 
  2120.D3 - İç denetçiler, risk yönetimi  süreçlerinin kurulmasında veya geliştirilmesinde yönetime danışmanlık hizmeti  verirken, “riskleri fiilen yönetmek suretiyle yönetim sorumluluğu almaktan”  kaçınmak zorundadırlar. 
  2130 - Kontrol 
  İç denetim faaliyeti,  kontrollerin etkililik ve verimliliğini değerlendirmek ve sürekli gelişimini  teşvik etmek suretiyle, idarenin etkili kontrollere sahip olmasına yardımcı  olmak zorundadır. 
  2130.G1 - İç denetim faaliyeti,  idarenin yönetim, faaliyet ve bilgi sistemlerine ilişkin risklere karşı mevcut  kontrollerinin yeterliliğini ve etkililiğini aşağıdaki hususlar çerçevesinde  değerlendirmek zorundadır: 
  • Mali ve operasyonel  bilgilerin güvenilirliği ve doğruluğu. 
  • Programların ve faaliyetlerin  etkililik ve verimliliği. 
  • Varlıkların korunması. 
  • Mevzuata, politika ve  prosedürlere ve sözleşmelere uyum. 
  2130.D1 - İç denetçiler; danışmanlık  görevlerinden elde ettikleri kontrol bilgilerini, idarenin kontrol süreçlerinin  değerlendirilmesinde kullanmak zorundadır. 
  2200 - Görev Planlaması 
  İç denetçiler, her bir görev  için; amaçları, kapsamı, süre planı ve kaynak dağılımı hususlarını da dikkate  alan bir çalışma planı hazırlamak ve yazılı hâle getirmek zorundadır. Plan  İdarenin stratejilerini, hedeflerini ve göreve ilişkin riskleri dikkate  almalıdır. 
  2201 - Planlamada Dikkate  Alınması Gerekenler 
  Bir görev planlanırken, iç  denetçiler aşağıdaki hususları dikkate almak zorundadır: 
  • Görev konusu faaliyetin hedefleri ve performansının, yönetim  tarafından kontrol edilmesi sırasında yararlanılan araçlar. 
  • Görev konusu faaliyetin stratejileri ve yönetimine ilişkin önemli  riskler ve bu risklerin potansiyel etkilerini kabul edilebilir bir seviyede  tutmanın yol ve araçları. 
  • Kamu İç Kontrol Standartlarına kıyasla, ilgili faaliyetin risk  yönetimi ve kontrol süreçlerinin yeterliliği ve etkililiği. 
  • Görev konusu faaliyetin risk yönetimi ve kontrol süreçlerinde  önemli gelişme sağlama fırsatları. 
  2201.G1 - İdare dışında yürütülecek bir  denetim görevi planlanırken iç denetçiler, görevlendirmenin amaçları, kapsamı,  her iki tarafın sorumlulukları (denetim görevi kayıtlarına erişime ve  sonuçların dağıtımına getirilecek kısıtlamalar dâhil) ve diğer karşılıklı  beklentiler konusunda söz konusu taraflarla yazılı bir anlaşma yapmak  zorundadır. 
  2201.D1 - İç denetçiler,  görevlendirmenin amaçları, kapsamı, yerine getirilecek sorumluluklar ve  beklentiler hakkında, danışmanlık hizmeti verecekleri ilgili yöneticiyle  mutabakata varmak ve çok önemli görevlendirmelerde bu mutabakatı yazılı hâle  getirmek zorundadır. 
  2210 - Görev Amaçları 
  Amaçlar, her bir denetim ve  danışmanlık görevi için belirlenmek zorundadır. 
  2210.G1 - İç denetçiler, denetlenen  faaliyetle ilgili risklerin ön değerlendirmesini yapmak zorundadır. Görevin  amaçları, bu risk değerlendirmesinin sonuçlarını yansıtmak zorundadır. 
  2210.G2 - İç denetçiler, görevin  amaçlarını belirlerken, önemli hataların, suistimallerin, mevzuata  aykırılıkların ve diğer risklerin meydana gelme ihtimalini göz önüne almak  zorundadır. 
  2210.G3 – Kurumsal yönetim, risk  yönetimi ve kontrollerin değerlendirilmesi için yeterli kriterlere ihtiyaç  vardır. İç denetçiler, hedef ve amaçlara ulaşılıp ulaşılmadığını belirlemek  için yönetimin oluşturduğu kriterlerin yeterlilik derecesini ortaya koymak  zorundadır. Bu kriterler yeterliyse, iç denetçiler de kendi  değerlendirmelerinde bunları kullanmak; kriterler yeterli değilse, iç  denetçiler uygun değerlendirme kriterleri geliştirmek için yönetimle birlikte  çalışmak zorundadırlar. 
  2210.D1 - Danışmanlık görevi  amaçlarının belirlenmesinde, ilgili yöneticiyle mutabık kalındığı ölçüde,  kurumsal yönetim, risk yönetimi ve kontrol süreçlerinin de göz önünde  bulundurulması zorunludur. 
  2210.D2 - Danışmanlık görev amaçları,  idarenin değerleri, stratejileri ve hedefleriyle uyumlu olmak zorundadır. 
  2220 - Görev Kapsamı 
  Görevin kapsamı, görevin  amaçlarına ulaşılmasına yetecek seviyede olmak zorundadır. 
  2220.G1 – Görevin kapsamı, ilgili  sistemlerin, kayıtların, personel ve maddî varlıkların dikkate alınmasını  (üçüncü tarafların sahip oldukları dâhil) içermek zorundadır. 
  2220.G2 – Bir güvence görevi esnasında  önemli danışmanlık fırsatları çıkarsa, görevin amaçları, kapsamı, karşılıklı  sorumluluklar ve diğer beklentilerle ilgili yazılı bir anlaşma hazırlanmalı ve  danışmanlık görevinin sonuçları, danışmanlık standartlarına uygun olarak  raporlanmalıdır. 
  2220.D1 – İç denetçiler danışmanlık  görevlerini yürütürken, görevin kapsamının, üzerinde mutabık kalınan amaçlarla  uyumlu olmasını sağlamak zorundadır. İç denetçiler, görev sırasında kapsamla  ilgili çekinceleri olursa, göreve devam edilip edilmeyeceğini belirlemek üzere,  bunları ilgili yöneticiyle değerlendirmek zorundadır. 
  2220.D2 – Danışmanlık görevleri  sırasında, iç denetçiler, görev amaçlarıyla uyumlu bir şekilde önemli  kontroller ve kontrol zaafiyetleri konusunda dikkatli olmak zorundadırlar. 
  2230 - Görev Kaynaklarının  Tahsisi 
  İç denetçiler, görevin  niteliği, karmaşıklığı, süre kısıtı ve mevcut kaynakları dikkate alarak görevin  amaçlarına ulaşmak için uygun ve yeterli kaynakları belirlemek zorundadır. 
  2240 – Görev İş Programı 
  İç denetçiler, görev amaçlarına  ulaşmalarını sağlayacak iş programları hazırlamak ve kayıtlı hâle getirmek zorundadırlar. 
  2240.G1 – İş programları, görev  sırasında uygulanacak bilgi toplama, analiz, değerlendirme ve kayıtlı hale  getirme prosedürlerini içermek zorundadır. İş programı, saha çalışmasına  başlanmadan önce onaylanmak zorunda olup, programda yapılan değişiklikler için  de derhal onay alınmak zorundadır. 
  2240.D1 – Danışmanlık görevleri için  hazırlanan iş programlarının şekli ve içeriği, görevin niteliğine bağlı olarak  değişebilir. 
  2300 - Görevin Yürütülmesi 
  İç denetçiler, üstlendikleri  görevin hedeflerine ulaşmak için yeterli bilgileri belirlemek, analiz etmek,  değerlendirmek ve kayıtlı hale getirmek zorundadır. 
  2310 - Bilgilerin Belirlenmesi 
  İç denetçiler, görev amaçlarına  ulaşmak için yeterli, güvenilir, ilgili ve faydalı olan bilgileri belirlemek  zorundadır. 
  2320 - Analiz ve Değerlendirme 
  İç denetçiler, vardıkları  kanaatleri ve görev sonuçlarını, uygun analiz ve değerlendirmelere dayandırmak  zorundadır. 
  2330 - Bilgilerin Kaydedilmesi 
  İç denetçiler, vardıkları  kanaatlere ve görev sonuçlarına dayanak teşkil eden yeterli, ilgili, güvenilir  ve faydalı bilgileri kayıtlı hale getirmek zorundadır. 
  2330.G1 – İç denetim birimi başkanı,  görev kayıtlarına erişimi kontrol etmek zorundadır. İç denetim birimi başkanı,  gerektiğinde bu kayıtları kurum dışı taraflara vermeden önce üst yöneticinin  onayını ve/veya hukuk müşavirliğinin görüşünü almak zorundadır. 
  2330.G2 – İç denetim birimi başkanı,  görev kayıtlarının saklanmasına ilişkin esasları, kayıtların hangi ortamda  muhafaza edildiğine bakılmaksızın, belirlemek zorundadır. Bu esaslar, idarenin  temel ilkelerine ve ilgili mevzuata uygun olmak zorundadır. 
  2330.D1 - İç denetim birimi başkanı,  danışmanlık görevi kayıtlarının tutulması, saklanması ve idare içi ve dışı  taraflara sunulmasını düzenleyen politikaları belirlemek zorundadır. Bu  politikalar, idarenin düzenlemelerine ve ilgili mevzuata uygun olmak  zorundadır. 
  2340 - Görevin Gözetimi 
  Görevler; görevin amaçlarına  ulaşılmasını, kalitenin güvence altına alınmasını ve iç denetçilerin mesleki  gelişimini sağlayacak bir tarzda gözetlenmek zorundadır. 
  2400 - Sonuçların Raporlanması 
  İç denetçiler, görev  sonuçlarını raporlamak zorundadır. 
  2410 - Raporlama Kriterleri 
  Raporlar, varılan sonuçlar,  uygulanabilir öneriler ve eylem planlarının yanı sıra görevin hedeflerini ve  kapsamını da içermek zorundadır. 
  2410.G1 – Görevin sonuçlarını gösteren  rapor, iç denetçinin görüş ve kanaatlerini de içermek zorundadır. Bu görüş ve  kanaatler, üst yöneticinin ve üst düzey yöneticilerin beklentilerini dikkate  almak ve faydalı, ilgili, yeterli ve güvenilir bilgilerle desteklenmek  zorundadır. 
  2410.G2 – İç denetçilerin, denetlenen  faaliyete ilişkin iyi uygulamalara ve başarılı performansa denetim raporlarında  yer vermesi teşvik edilir. 
  2410.G3 – Görev sonuçları idare  dışındaki taraflara bildirilirken, söz konusu bildirim, sonuçların dağıtımı ve  kullanımı konusundaki kısıtlamaları da içermek zorundadır. 
  2410.D1 – Danışmanlık görevi  sonuçlarının raporlanmasının şekil ve içeriği, görevlendirmenin niteliğine ve  ilgili yöneticinin ihtiyaçlarına bağlı olarak değişir. 
  2420 - Raporlamanın Kalitesi 
  Raporların; doğru, tarafsız,  açık, özlü, yapıcı ve tam olması ile zamanında sunulması zorunludur. 
  2421 - Hata ve Eksiklikler 
  Görev sonuçlarını gösteren  rapor önemli bir hata veya  eksiklik içeriyorsa, iç denetim birimi başkanı, bu raporu alan bütün taraflara  düzeltilmiş bilgileri iletmek zorundadır. 
  2430 - “Kamu İç Denetim  Standartları’na Uygun Olarak Yapılmıştır” İbaresinin Kullanılması 
  İç denetçiler, iç ve dış kalite  değerlendirmelerini kapsayacak Kalite Güvence ve Geliştirme Programı  sonuçlarının desteklemesi şartıyla, görevlerinin "Kamu İç Denetim  Standartları'na Uygun Olarak" yapıldığına dair ibareye raporlarında yer  verebilirler. 
  2431 - Aykırılıkların  Açıklanması 
  İç Denetimin Tanımına, Meslek  Ahlak Kurallarına veya Standartlara aykırılık belli bir görevi etkilediğinde,  görev sonuçları raporlanırken (iç denetim birimi başkanı tarafından) aşağıdaki  hususlar özel durum olarak açıklanmak zorundadır: 
  • Tam olarak uyumun  sağlanamadığı Meslek Ahlak Kuralı ve/veya Standart. 
  • Aykırılığın sebepleri. 
  • Aykırılığın göreve ve görev  sonuçlarının raporlanmasına etkisi. 
  2440 - Sonuçların Dağıtımı 
  İç denetim birimi başkanı,  görev sonuçlarını ilgili taraflara dağıtmak zorundadır. 
  2440.G1 – İç denetim birimi başkanı,  denetim önerilerini yerine getirecek yöneticilere görev sonuçlarının  raporlanmasından sorumludur. 
  2440.G2 – İç denetim birimi başkanı,  aksi yasal olarak düzenlenmediği takdirde, görev sonuçlarını kurum dışındaki  taraflara göndermeden önce aşağıdaki hususları yerine getirmek zorundadır: 
  • İdare açısından oluşabilecek  muhtemel riskleri değerlendirmek. 
  • Uygun bir şekilde üst  yönetici ve/veya hukuk müşaviri ile istişare etmek. 
  • Sonuçların kullanımını  kısıtlayarak dağıtımı kontrol altına almak. 
  2440.D1 – İç denetim birimi başkanı,  danışmanlık görevlerinin sonuçlarının ilgili yöneticilere raporlanmasından  sorumludur. 
  2440.D2 – Danışmanlık görevleri  sırasında, kurumsal yönetim, risk yönetimi ve kontrol sorunları tespit  edilebilir. Bu sorunlar, idare için önemli hâle geldiğinde üst yöneticiye ve  üst düzey yöneticilere bildirilmek zorundadır. 
  2450 – Kapsamlı Görüş 
  Kapsamlı bir görüş ortaya  konulacaksa, idarenin stratejileri, hedefleri ve riskleri ile üst yöneticinin  ve üst düzey yöneticilerin beklentilerinin dikkate alınması ve görüşün faydalı,  ilgili, yeterli ve güvenilir bilgilerle desteklenmesi zorunludur. 
  2500 - İlerlemenin İzlenmesi 
  İç denetim birimi başkanı,  yönetime rapor edilen sonuçların uygulanma durumunun izlenmesi için bir sistem  kurmak ve uygulamak zorundadır. 
  2500.G1 – İç denetim birimi başkanı,  üst düzey yönetimin aldığı tedbirlerin etkili bir şekilde uyguladığından veya  üst düzey yöneticilerin gerekli tedbiri almamasının riskini üstlenmeyi kabul  ettiğinden emin olmak ve gelişmeleri izlemek amacına yönelik bir takip süreci  kurmak zorundadır. 
  2500.D1 – İç denetim birimi başkanı,  ilgili yöneticilerle mutabık kalındığı ölçüde, danışmanlık görevlerinin  sonuçlarını izlemek zorundadır. 
  2600 - Yönetimin Artık (Bakiye)  Riskleri Üstlenmesi 
  İç denetim birimi başkanı, üst düzey  yöneticinin idare için kabul edilemeyecek düzeyde bir artık riski üstlenmeyi  kabul ettiğine kanaat getirdiği takdirde, konuyu üst düzey yöneticiyle müzakere  etmek zorundadır. Artık riskle ilgili olarak bir mutabakata varılamazsa, iç  denetim birimi başkanı, konuyu, çözümlenmesi için üst yöneticiye rapor etmek  zorundadır.